IMPORTANT!!! Condiţia pentru a putea dezlega online careurile postate pe acest blog, este să aveţi instalat JAVA 6, pe care îl puteţi descărca de AICI

joi, 9 februarie 2017

ABC ENIGMISTIC (4) prezentat de Ladislau Strifler: ANAGRAMA

TERMINOLOGIE FOLOSITĂ ÎN ENIGMISTICĂ
Titlu: parte a problemei care definește sfera noțională din care face parte soluția. (ex.: PROVERB; ÎN CONCEDIU; LA ȘCOALĂ etc.)
Gen: tipul, încadrarea enigmistică a problemei. (ex.: Rebus; Rebus reflexiv; Monoverb, Criptografie ș.a.)
Cheie: o înșiruire de cifre despărțite, după caz, de virgulă care reprezintă numărul de litere al fiecărui cuvânt din interpretare, respectiv soluție. (ex.: 1-2, 6, 6, 2, 5;  2, 4, 4, 8; 3-10) sau o secvență de X-uri, O-uri sau chiar litere ale interpretării/soluției, pentru unele genuri enigmistice care presupun schimbarea (metagramele), eliminarea (problemele eliptice) sau inserarea unor litere în soluție (problemele cu incastru și intars), exemplificând exact poziția acestora în cadrul cuvântului. (ex.: OXXXX = OXXXX pentru CARTE - MARTE; XXXUXX pentru CĂRUȚE).
Bideterminare: reprezintă de fapt titlul problemei. Lingvistic, elementul de compunere BI- înseamnă de „două ori”, dar cuvântul bideterminare s-a împământenit cu sensul de „a doua determinare”. La începuturile enigmisticii, problemele nu aveau titlu și erau „determinate” (cu sensul de precizate) doar prin gen și cheia aferentă genului. S-a constatat că aceasta nu este de ajuns, iar la unele probleme se poate ajunge la soluții duble. Era necesară, așadar,  definirea exactă a sferei din care face parte soluția. Astfel s-a născut bideterminarea (determinarea dublă a problemei), prin specificarea într-un pseudotitlu a genului și sferei noționale (ex.: Monoverb geografic, Rebus proverbial, Rebus aviatic), înlăturând echivocul și dând o mână de ajutor la dezlegare. Unele probleme sunt mai ușor de dezlegat dacă se cunoaște domeniul pe care trebuie să „aterizeze” soluția. Ușor, bideterminarea monobloc a fost înlocuită de titlul propriu-zis,  genul enigmistic fiind trecut înaintea cheii problemei, în paranteză.
Ligamentare: cerință a enigmisticii moderne de a folosi ligamentele și tehnica aferentă, care prin unirea finalului unui cuvânt cu începutul celui de al doilea cuvânt formează un alt cuvânt cu înțeles de sine stătător (ex.: RAMĂ + GARAJ = MĂGAR).
ANAGRAMA
Aici ar trebui să prezentăm rebusul eliptic anagramat, dar pentru că despre rebusul eliptic am vorbit data trecută, să vedem doar ce este anagramarea. Acest gen enigmistic constă în schimbarea ordinii literelor în urma citirii imaginilor şi rearanjarea lor în soluţie, conform cheii, în aşa fel încât să nu existe o succesiune mai mare de două litere neamestecată. Ex.: CARTE = CRETĂ, CERAT, CĂTRE, CERTĂ. Ar mai fi şi ECART, dar acest cuvânt ar fi insuficient anagramat deoarece avem un şir de patru litere identice cu ale bazei (CARTE).

Iată un exemplu concret:

... şi o temă pentru acasă:
Click pe imagine pentru a o mări
Scrieţi soluţia la COMENTARII, apoi apăsaţi PUBLICAŢI
Comentariile şi răspunsurile, la o săptămână după publicare

5 comentarii:

  1. RETINĂ-(A)RBALETĂ=ALTĂ ÎNTREBARE!
    E.CUREA

    RăspundețiȘtergere
  2. P. HRISTODULO

    RETINA + (A)RBALETA = ALTA INTREBARE!

    RăspundețiȘtergere
  3. ALTA INTREBARE!
    Costel ANDREESCU

    RăspundețiȘtergere
  4. RETINĂ + ARBALETĂ = ALTĂ ÎNTREBARE
    ŞURUBARU LAVINIA

    RăspundețiȘtergere
  5. Această postare nu va intra în concurs, din cauza unei erori de prezentare. Am fost atenţionat în privat că ceea ce am indicat eu ca RETINĂ este de fapt UMOARE. Mea culpa!
    Felicitări celor care şi în atare condiţii au găsit soluţia pe care am gândit-o eu!

    RăspundețiȘtergere